Varför Leta?

okej... då ska jag se om jag årkar komma igång med denna blogg igen...

okej, jag har suttit och funderat lite... och jag kan fan inte komma fram till något svar till varför människor alltid letar efter något magiskt. Att man tycker att denna värld inte skulle vara lika vacker om det inte fanns något som inte gick att förklara. att man sitter där och inerligt hoppas att det ska finnas en gud bara för att "det här kan ju inte vara allt". Eller jag kanske inte ska säga Gud eftersom vi är svenskar så tror vi ju på "Något" och inte en Gud uppe i himelen.

Men varför kan man inte bara se skönheten i världen som vi lever i, för ingen person som suttit ute och sett på stjärnorna kan säga att världen inte är vaker eller så är man bara blid för allt vackert. Och vem behöver en oförklarlig gud när man har till exempel Kärlek, för vist man må säga att det bara är en kemisk reaktion, men hur vi reagerar på den kemiska reaktionen är fan Magi om något.
Men jag skulle kunna tro att denna allmäna tro på "Något" och hoppet att det ska komma något efter detta liv är en av de största faktorerna till att människor inte ser hur vacker denna värld kan vara. För hur ska man kunna leva ett riktigt liv i nuet när man ständigt går och förbereder sig för något bättre? men jag förstår fortfarande vem som vill tro på en gud när allt faller på platts utan honom? varför leta efter oförklarliga saker bara för att ha något som inte går att förklara, och sedan när någon kommer fram med en förklaring så blånekar med den.
nä vem hade kunnat gissa att 1900talet skulle följas av ett nytt 1300tal....

Kommentarer
Postat av: Just meeee

Men hur kom någon på att det skulle finnas en gud? Borde det inte finnas en anledning till att någon kom på det? Man trodde liksom att jorden var platt hur länge som helst (om man bortser från grekerna eller vikka de nu va), man visst inte om att de fanns andra "världsdelar" men i alla världsdelar så tror man på någon eller några gudar. Det kanske har funnits sådan "magi" någon gång i tiden när folk var mer öppna för det. Typ om du ber en treåring rita vad som står bakom dig kan du få fram de hemskaste bilderna. De tror på att det finns monster under sängen.. skulle alla barn själva komma på att det finns monster under sängen när alla vuxna säger att de inte finns. Jag tror att när man är barn så ser man andra saker än vad vuxna ser, men sen när de vuxna som ska föreställa att veta bäst säger att det inte finns, så undertrycker man det man ser.



Kärleken är magisk =D

2009-07-04 @ 13:31:27
Postat av: Krull

ja du "Just meeee", människor har i alla tider sökt att förklara det oförklarliga, och när man inte har modern vetenskap så kanske något som i grunden är oförklarligt kan lätta ganska många oroliga människor. Och det gäller för alla människor även fast de bot i olika världsdelar.



och när det kommer till barn så finns det en lite sak som heter fantasi och en lite sak som heter dagis, vilket är perfekta ställen för att komma på konstiga saker, för om det finns någon grupp människor som har en bra fantasi så är det små barn. jag har ett ganska bra minne av min barndom men kan inte säga att jag någonsin sätt något som jag skulle kunna trå vara "övernaturligt", men som ett exempel så har jag en kär vän som i sin barndom var extremt rädd för "gula faran" ingen av hennes vänner visste vad gula faran var men de var rädda för det. Senare i sitt liv fick min vän reda på att "Gula faran" är snabbt utvecklande industriländer i Asien. det demonstrerar ganska bra barns förmåga att ta allt dom hör och tillämpa sin fantasi.

2009-07-04 @ 20:52:03
URL: http://thesilverstate.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0