Religion ?

Vad är nu detta? Har religionen alltid funnits? eller är det kanske bara ett påkom för att försöka sätta mening till våran anars meningslösa existens?

ja... man kan ju i varje fall konstatera att nästan alla mänskliga kulturer har haft något som liknar en gud, det är ju ett rent faktum. en till sak som vi kan konstatera är att vi aldrig sett indikationer på att djur skulle tillbe en gud eller hur. utifrån det kan man ju konstatera att det krävs ett medvetande för att man ska tillbe en gud...

vad inebär nu detta? jo att det sitter inte inprintat i alla varelser att det finns en gud. alltså borde våran religion utväcklats samtidigt som våran mentala kapasitet. och vad är det mer som växer då? jo våran förmåga att tänka i mera abstrakta banor, och vad implecerar nu detta? jo att varelser med ett medvetande som kan tänka tanken "varför blir det så?" men som har långt kvar innan de tekniskt kan förklara det som händer i världen måste ju finna en annan förklaring, och vad är då lättaste sättet att förklara onaturliga/övernaturliga händelser? jo så klart något som själv är onaturligt/övernaturligt gjorde detta. och på detta spåret fortsätter det, så fort man hittar något nytt som man inte förstår så är det ju väldigt lätt att bara säga att det är samma eller kanske ett annat onaturligt/övernaturligt väsen som har gjort detta. och på detta spåret fortsätter utväcklingen ända till den punkten då man faktiskt kan förklara allt de där som man sa var övernaturligt. vad borde då hända då?... jo religionen borde få mindre makt.... med tanke på att det blir färre och färre saker som denna onaturliga/övernaturliga varelse fakiskt gör.

ser vi nu detta i vårat samhälle, nu när vi har faktiska förklaringar på varför världen ser ut som den gör? Ja, Det är ju bara att se på mig, fall jag inte skulle se sätten att förklara världen så skulle jag ju aldrig ifrågasätta religionen eftersom jag inte skulle veta bättre. de gammalmodiga må försöka hitta bevis på att denna övernaturliga varelse finns, men att bevisa att denna varelse finns bevisar samtidigt att den inte finns eftersom att ren kunskap om denna varelse fanns skulle ju förstöra hela konceptet av tro för med fakta kan du inte tro för med fakta så vet du. Ipso Facto fall du bevisar att denna varelse existerar bevisar du också des icke existens.

alltså är detta vi så fint kallar religion endast ett patetiskt försök att förklara våran sorgerliga existens.
Fast jag antar att jag måste ochså säga att jag respekterar allas val av tro, men det hindrar inte mig från att tycka att det är dumt och bakåtsträvande att försöka förklara saker som vi inte vet genom religion.

Kommentarer
Postat av: Viggo

Hmm e det inte så att vissa människor bara inte klarar av annsvaret att ens liv ligger helt i ens egna händer och därför intalar sig själv att det finns en högre vilja/makt som har annsvar för ens liv?



Och jag håller helt med omatt den sak få mindre makt för att det är lätt att leda folk som tror lite för hårt på illvägar men jag tycker att religon är långt ifrån ondska för dom flesta religoner försöker ju ändå hjälpa folk att leva bättre liv (vägledning i livet ex budorden) men tyvärr så e ju dom flesta religoner väldigt gammla och omoderna så deras värderingar ses ofta som fel ^^ (av mig i alla fall)

2008-11-04 @ 22:49:07
Postat av: krull

jag håller med, fast jag ser mer troligt en blandning av dessa (och många fler små anledningar). Men i grund och botten så är ju båda en form av ignorans till ens egna förmågor, och att man säger att man själv är förliten eller fördum.



jag ser också din poäng, och jag tycker också att många moraliska budskap kan vara väldigt bra ur bibeln. Men det faktum att man är "god" därför att man är rädd för helvetet finner jag ganska sorgligt.

2008-11-06 @ 19:36:31
URL: http://thesilverstate.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0