Vad är nu Våld?

Nu... detta inlägg är inspirerat av en väldigt intressant diskution som ägde rum ender en samhällkunskaps lektion... denna diskutio handlar till största del om vad ett våldsbrott är.

det vi utgick ifrån var ett uttalande som var något i stilen med "De hade inte begåt våldsbrott utan var förskingrare, hallickar, skattefifflare och rånare" nu frågeställningen blev lite i stilen med " är verkligen inte dessa brott våldsbrott"

och då nar man funderar... så kommer tanken hur kan ma inte klassa hallickar och rånare utför våldsbrott?... specielt hallickar... nu man kan ju förstå att en hallick kanske inte utför ett fysiskt våldsbrott i den meningen som mishandel... men om du säljen en människas kropp mot dens villja så säljer du ju mer än bara dens kropp... du säljer ju dens själ... den tar bort den människans rätt att välja sitt eget liv... nu det kanske inte ger blåmärken... men psykisk våld är ju minst lika förödande som fysikst... om inte mer.... och om du rånar någon så gör du ju precis samma sak...

detta ledde oss osökt mer in på prostituerade

OBS! denna tankeställning ska en god vänn till mig ha cred för...
för om en person själv väljer att prostituera sig själv och ger sig själv makten över vem hon/han väljer att sälja sex till, för så länge den personen väljer själv att hon/han klarar den psykiska faktorn och inte är pressad från några andra faktorer så är det ju fortfarande varje individs rätt att välja hur dom ska leva sitt eget liv.. för om vi själva inte ens får välja vad vi ska göra med våra kroppar så vad har vi för frihet här egentligen?...

Nu jag håller med min kära vänns takar... för fall du tar bort mäniskans möjlighet att bestämma över sin egen kropp utan sätter det i makten på en högre auktoritet så gör ju den auktoriteten i princip samma sak som hallicken... den auktoritete tar bort människans möjlighet till val...

nu jag kan anta att detta kan sporra en del åsikter... så komentera gärna... jag savarar... om vi har tur kan vi få en diskution här också

Kommentarer
Postat av: sara(artes)

Vilka otroligt djupa och filosofiska tankar du har!!!! Askul att läsa!! :D:D

2008-09-26 @ 14:22:09
Postat av: Josefine

Alltid lika roligt, äntligen nügon som fattar vad denna värld bestür av...(Okej münga gör det men vüügar inte komma med egna üsikter) Jag hüller totalt med er! Var och en ska fü bestämma över sitt liv, vad som är rätt och fel (visst det finns gränser om jag säger sü) Men sü länge inte människor i en omgivning püverka pü ett positivt sätt dü varför inte lüta personen i früga leva sitt lev och jag/vi vürat och bara ge fan i denna persons nliv, jag menar det r inte precis som vi kan bestämma vad den sa göra och inte :S

2008-09-26 @ 17:40:09
URL: http://astoryaboutmylife.blogg.se/
Postat av: krull

Precis... det ända problemet med detta argument är att om man följer det så skulle det vara okej med självmord och liknande... eftersom varje människa får välja precis vad de vill med deras liv... och då är det ju helt plötsligt än ännu starkare moralisk fråga... är det okej att ta sitt eget liv?

2008-09-29 @ 22:04:43
URL: http://thesilverstate.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0